דיאטה נטולת גלוטן – סטודיו C

    איילת נדיב-דיאטנית קלינית רשת סטודיו סי No Comments on דיאטה נטולת גלוטן – סטודיו C
    13:30
    17.05.24
    קובי פינקלר No Comments on קצינים מספרים על קרבות ג'בליה: "הלחימה האלימה ביותר"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    גלוטן הוא חלבון המצוי בחיטה, שעורה, שיפון ושיבולת שועל.

     

    מחלת הצליאק "כרסת" מתבטאת ברגישות לגלוטן. מחלת הצליאק הינה מחלה גנטית, בה מערכת החיסון תוקפת מרכיבים חלבוניים, הנמצאים בדגנים ונוצרת דלקת חמורה ברירית המעי הדק. נגרמת פגיעה, שהולכת ומחמירה בעת ספיגת המזון ובעיכול וזו גוררת שלשולים, נפיחויות וכאבי בטן עזים, ובמקרים חמורים אף חסרים תזונתיים קשים וסרטן.

     

    הטיפול במחלת הצליאק הוא באמצעות טיפול תזונתי בלבד. תזונה נטולת גלוטן, כלומר הימנעות מוחלטת ממאכלים המכילים שאריות גלוטן, אמורה לשפר משמעותית את מצב החולים. דיאטה נכונה לסובלים ממחלה זו היא דיאטה מאוזנת כזו שתספק תחליפים מתאימים ותדאג לדרישות התזונתיות של הגוף, ושלא תכיל מזונות בעלי גלוטן בשום צורה שהיא. הסיבה לכך היא שגם כמויות קטנות מאוד של גלוטן עלולות לגרום נזק לחולי צליאק.

     

    נוכחות של חיטה, קמח חיטה או עמילן חיטה גלויים חייבת בציון על אריזת המוצר. אולם, אם נעשה שימוש בקמח או בעמילן בתהליך הייצור של המוצר או כחלק של רכיב אחר ממנו (למשל, של רוטב או תבלינים) לא תמיד מצוין במפורשות על תווית מוצר המזון. בצורה זו, עלולים לצרוך גלוטן ללא ידיעה.

     

    ישנם מזונות רבים שאינם מכילים גלוטן באופן טבעי. בין המזונות הללו ניתן למצוא את המזונות הבאים: בשר טרי, דגים, גבינות, ביצים, חלב, פירות, ירקות, תירס,אורז ותפוחי אדמה. אולם, יש לזכור שכאשר מזונות אלה עוברים תהליך של עיבוד, אריזה ושיווק במפעלי המזון ובמסעדות ומאפיות ולכן תמיד קיימת האפשרות שיתווסף להם גלוטן. מזונות בעייתיים כאלו יכולים להיות למשל תבלינים,פיצוחים ופירות יבשים ובשר טרי /קפוא.

     

    אבחון מחלת הצליאק ורגישות לגלוטן

     

    בכל מקרה של חשד למחלת הצליאק יש לבקש מרופא המשפחה או מגסטרולוג להפנות לבדיקות דם שיכללו את הפרמטרים של ברזל, המוגלובין, פריטין, ויטמינים מקבוצת B, ובדיקה של נוגדני צליאק. כדי לאשר או לסתור בצורה מלאה חשד למחלה נעשית בדרך כלל ביופסיה במעי.

    מחלת הצליאק יכולה לבוא לידי ביטוי במגוון סימפטומים, שחלקם מורגשים על-ידי החולה ואת חלקם אפשר לגלות בבדיקת דם. הסימפטומים הנפוצים ביותר הם רמות נמוכות של ברזל ושל המוגלובין, או שרמת הברזל בדם תקינה ורמת הפריטין בדם נמוכה.

    בדיקות דם עשויות להצביע גם על חוסר בוויטמינים מקבוצה B. נוסף על אלו יכולים להופיע כאבי בטן, שלשולים, עצירות, כאבי ראש, עצבנות, אפטות בפה, פריחה בעור והתפתחות גופנית איטית מהרגיל אצל ילדים.

     

    צליאק או רגישות לגלוטן

     

    הסימפטומים של צליאק או רגישות לגלוטן די דומים, מה שמצליח לבלבל גם את האנשים שסובלים מזה, וגם את האנשים שמטפלים בהם. יותר מזה, אפשר לסבול מצליאק, אבל לא לסבול מתסמינים.

    לצליאק יש כמה סימנים מובחנים: שלשול כרוני, עצירות, כאבי בטן, נפיחות, אובדן משקל פתאומי, אנמיה,  ועייפות הם רק חלק מהרשימה. גם אם סובלים מאחד התסמינים, ההמלצה היא לא להוציא גלוטן מהתזונה לבד, אלא להתייעץ עם מומחה.

     

    צליאק היא המקרה החמור של רגישות לגלוטן. היום מומחים כבר מדברים על מצב ביניים, שהם קוראים לו רגישות לגלוטן שלא נובעת מצליאק. רגישות לגלוטן יכולה להוביל לסימפטומים דמויי צליאק, כמו התכווצויות בבטן, שלשול ונפיחות. אבל בשונה מצליאק, רגישות לגלוטן לא פוגעת בדופן המעי.

     

    בגלל שיש יותר מקרים מאובחנים של צליאק, ויותר מקרים של רגישות לגלוטן, קיימות תוכניות תזונה שלמות שלא כוללות גלוטן. ועם הפופולאריות העולה של דיאטות כאלה, אנשים התחילו להתייחס להימנעות מגלוטן כתרופה לכל מיני בעיות שונות כולל מיגרנות, פיברומיאלגיה, ותסמונת העייפות הכרונית, לאו דווקא באופן מוצדק.

     

    לסיכום, בכל מקרה של חשד יש לאבחן צליאק או רגישות לגלוטן על ידי רופא ובדיקות מתאימות, כמו כן יש להתאים דיאטה בהדרכה מקצועית המאפשרת שמירה על אספקת רכיבי תזונה ויטמינים ומינרלים חשובים למניעת חסרים עקב הימנעות ממאכלים רבים.



    0 תגובות